Avancronica de concert

P. I. Ceaikovski: Capriciu italian, op. 45
J. Porter: The Traveling Carnival - concert pentru vibrafon și orchestră

Muzică de balet din creația compozitorilor Ch. Gounod, L. Delibes, J. Massenet

Dirijor: TIBERIU OPREA
Soliști: ALEXANDRU ANASTASIU – vibrafon
          SZABÓ CSONGOR-ZSOLT – tobe

Orchestra simfonică a filarmonicii vă pregătește un program deosebit pentru concertul următor. Vom începe cu Capriciul italian de Piotr Ilici Ceaikovski (1840–1893). Ceaikovski, aflat la Roma, inspirat de atmosfera mediteraneană de carnaval, precum şi de bucuria succesului Simfoniei a IV-a, prezentată la Paris (despre care aflase recent), începe munca componistică la Capriciul italian în ianuarie 1880, terminând compoziţia în mai, după întoarcerea sa în Rusia. A doua lucrare este The Traveling – concert pentru vibrafon și orchestră compus de canadianul Joe Porter. În cea de-a doua parte a concertului veți putea audia fragmente din muzica de balet a compozitorilor francezi: Charles Gounod (1818-1893), Leo Delibes (1836-1891), Jules Massenet (1842-1912).

Dirijorul invitat Tiberiu Oprea, născut într-o familie de muzicieni, este licenţiat al Universităţii Naţionale de Muzică - Bucureşti, secția dirijat de orchestră la clasa maestrului Ludovic Bács, absolvind totodată şi cursurile de Master. Tiberiu Oprea debutează la pupitrul Orchestrei Tineretului Bucureştean, la Sala Parlamentului, și este invitat apoi să conducă orchestra Jeunesses Musicales la Festivalul de la Belfort, Franţa 1997. Din anul 2002, a activat ca Asistent Universitar al Catedrei de Muzică a Universităţii Piteşti şi iniţiator al orchestrei universităţii. Pentru contribuţia sa ca dirijor şi organizator, primăria Piteşti i-a decernat titlul de „Protector al Artelor”, iar în 2008, Tiberiu Oprea a primit “Premiul de Excelenţă” pentru “performanţa de a fi primul dirijor al unei filarmonici pe care multă vreme piteştenii doar au visat-o”. În prezent activează ca prim-dirijor al Filarmonicii Piteşti.

x 2   alexandru anastasiu 1Solistul invitat Alexandru Anastasiu, solist instrumentist al Orchestrei Naţionale Radio este unul dintre cei mai activi artişti percuţionişti români (specializat în marimbă şi vibrafon). Din anul 2000 începe colaborarea cu Orchestra Naţională Radio, al cărei membru permanent va deveni trei ani mai târziu. Participă la numeroase concursuri naţionale şi internaţionale, câstigă bursa Yamaha în 2001, participă la două ediţii ale concursului Internaţional de Vibrafon de la Clermont-Ferrand. Preocupat permanent de găsirea celor mai bune modalităţi de expresie, Anastasiu se dedică studiului individual, dar participă şi la cursuri prestigioase de perfecţionare profesională, cum ar fi cel de la Universitatea Mozarteum din Salzburg, unde îi are ca profesori pe celebrul percuţionist Peter Sadlo, şi marimbafonistul Bogdan Băcanu.

Solistul invitat, Szabó Csongor-Zsolt a absolvit Liceul de Muzică „Sigismund Toduţă” din Cluj-Napoca, iar în prezent este masterand la secția Percuție a Facultății de Muzică din cadrul Universității de Vest Timișoara şi toboşarul formaţiei timişorene JazzyBIT. A participat și a câștigat premii la numeroase olimpiade naționale de muzică și concursuri internaționale de percuție.