Avancronica de concert

- comemorarea a 50 de ani de la moartea compozitorului

Dirijor: GHEORGHE COSTIN
Soliști: RĂZVAN SUMA – violoncel
    TONY BARDON – tenor

Participă Corul Filarmonicii
Dirijorul corului: LÁSZLÓFFY ZSOLT

În programul concertului din 25 mai vă propunem spre audiere două lucrări de mare frumusețe. În deschidere veţi putea asculta Concertul pentru violoncel și orchestră în si minor, op. 104 de Antonin Dvořák (1841–1904). Dvořák a compus două concerte pentru violoncel: primul în 1865, iar al doilea – devenit celebru pe plan mondial – cu 30 de ani  mai târziu. Această din urmă lucrare este ultima compoziţie scrisă în Statele Unite, purtând trăsături de nostalgie faţă de pământul natal. De fapt ea fusese terminată deja în Cehia (Pişek), în iunie 1895 şi dedicată lui Hanus Wihan, membru al Cvartetului Ceh. Prima audiţie a concertului a fost dirijată de compozitor în 1896, la Londra.

vi 06 razvan suma   solist 1În concertul nostru, garanţia unei interpretări de clasă va fi asigurată de maestrul violoncelist Răzvan Suma. „A fascinat publicul prin talentul, sensibilitatea şi inteligenţa sa”, astfel caracteriza renumita publicaţie germană Das Orchester prestanţa tânărului violoncelist român. Pretutindeni publicul şi presa apreciază la superlativ personalitatea carismatică a artistului, profunzimea şi frumuseţea interpretărilor sale. Prin repertoriul impresionant pe care l-a realizat în cele peste o sută de recitaluri şi concerte susţinute în turneele din Europa, America şi Asia, Răzvan Suma a dovedit o mare sensibilitate şi intuiţie muzicală, o tehnică performantă redând impecabil - prin diversitatea sonorităţilor - specificul stilistic al fiecărei piese.

În cea de-a doua parte a concertului vă propunem spre audiere lucrarea Psalmus Hungaricus, op. 13 de Kodály Zoltán (1882-1967). Lucrarea oratorică a fost compusă în 1923, cu ocazia celebrării semicentenarului fondării capitalei Budapesta, din unificarea celor două orașe de pe malul Dunării, Pesta și Buda.

Dirijorul concertului este maestrul Gheorghe Costin, dirijor, compozitor, profesor de orchestră. A dovedit egală disponibilitate atât pentru genul simfonic cât şi pentru operă. A fost invitat să dirijeze la pupitrul tuturor orchestrelor filarmonice din România dar şi peste hotare. Momente de referinţă ale biografiei sale le-au constituit întâlnirile cu Sergiu Celibidache, Erich Bergel, şi Yannis Xenakis cu ocazia unor concerte (1992 şi 1993) pentru care a fost distins cu Premiul Uniunii Criticilor şi Interpreţilor din România. Urmare a turneului-eveniment din Germania şi Belgia ca extensie a Festivalului Internațional „George Enescu“ (2005), ICR i-a conferit Medalia George Enescu, un semn de preţuire pentru susţinerea şi promovarea culturii româneşti peste hotare.

tony bardonSolist al Operei Naţionale Române din Cluj-Napoca, tenorul Tony Bardon îşi construieşte o carieră lirică solidă cu numeroase apariţii pe scenele din România şi Europa. Flexibil şi interesat în egală măsură de repertoriul de operă și cel vocal-simfonic, reuşeşte să fie prezent în numeroase producții lirice şi concerte simfonice în care se regăsesc creaţii ale compozitorilor: J. S. Bach, G. Fr. Händel, J. Haydn, G. Rossini, G. Donizetti, G. Verdi, G. Puccini, Kodály Zoltán, Orbán György sau Selmeczi György. Astfel a avut ocazia să colaboreze cu dirijorii: Nicolae Moldoveanu, David Crescenzi, Medveczky Ádám, Gheorghe Victor Dumănescu, Horváth József, Jankó Zsolt, Andreea Battistoni, Cristian Mandeal, Neil Thomson, Jin Wang, Hollerung Gábor, Gianluigi Gelmetti, Christian Arming, Felix Krieger, Roland Böer.

Concepută pentru tenor solo, cor mixt şi orchestră, lucrarea oratoricăva fi interpretată cu participarea Corului Filarmonicii, pregătit de dirijorul Lászlóffy Zsolt