Avancronica de concert

- Concert pentru pian şi orchestră în re minor, BWV 1052
G. B. Pergolesi: Stabat Mater

Dirijor: ILARION IONESCU-GALAȚI
Soliști: MONICA FLORESCU – pian
           DIANA ȚUGUI – soprană
           ALEXANDRA LEȘIU – mezzosoprană

La concertul următor vă oferim spre audiere trei capodopere de mare frumusețe. În prima parte veți putea asculta două lucrări de Johann Sebastian Bach (1685—1750). Prima lucrare, Concertul pentru pian (clavecin) şi orchestră în fa minor, BWV 1056, este transcripţia unui concert de vioară în sol minor (părţile I şi III), compus însuşi de Bach, astăzi lucrarea originală fiind considerată pierdută, iar partea a doua (preluată dintr-un propriu Monica.Florescu.1concert de oboi) a fost folosită ulterior de compozitor în introducerea Cantatei nr. 156. Vom continua cu Concertul pentru pian (clavecin) şi orchestră în re minor, BWV 1052. Lucrarea este transcripţia unui concert de vioară în re minor, compus însuşi de Bach, astăzi lucrarea originală fiind considerată pierdută.

Solista invitată, Monica Florescu, este absolventă a Universității Naționale de Muzică din București și a Conservatorului Regal din Antwerpen, Belgia. Pianista are o activitate concertistică pe plan internațional de 20 de ani ca solist alături de orchestre simfonice, în recitaluri și concerte camerale în România și în străinătate: Belgia, Mexic, Olanda, Franța, Germania, Italia, Suedia, Anglia, Cuba, Elveția. În 2014 a creat împreună cu violoncelistul Makcim Fernandez Samodaiev Stagiunea camerală „Florescu-Fernandez & Friends”. De-a lungul carierei a colaborat cu diverși artiști de renume, precum Thomas Kakuska, Alexandre Rabinovitch-Barakovsky, Alexander Ivashkin și Renaud Capuçon. A realizat înregistrări la Radiodifuziunea Română, la Televiziunea din Tabasco și pe disc CD la Aliud Records, Olanda.

Diana.Tugui.6În a doua jumătate a concertului nostru veţi putea asculta oratoriul Stabat Mater de Giovanni Battista Pergolesi (1710–1736). Pergolesi – trecut tragic în nefiinţă la vârsta fragedă de 26 de ani – a compus această lucrare în ultimul an al vieţii sale. Tema tragică a lucrării o constituie durerea Maicii Domnului la piciorul crucii.

Soprana invitată, Diana Țugui, este adeptă a deschiderii în artă, manifestându-si această plurivalenţă prin abordarea mai multor genuri muzicale. În afara fascinaţiei pe care o are pentru repertoriul de operă şi operetă, în care a avut ocazia să pătrundă psihologia a cel puţin 20 de eroine principale dintre care amintim: Mimi, Donna Anna, Konstanze, Susanna, Liù, Musetta, Micaela, Gilda, Violetta Valéry, Gretel; Diana Ţugui este mereu dornică să abordeze și repertoriul de lied sau cele mai cunoscute şi dificile partituri vocal-simfonice. Printre dirijorii cu care a colaborat soprana se numără Alexandru Iosub, Pier Giorgio Calabria, Misha Katz, Marius Hristescu, Ralf Schüssler, Sabin Păutza, Koichi Inoue, Emil Maxim, Leonard Dumitriu, Alexandra.Lesiu.4Nader Abassi, Massimo Testa, Constantin Petrovici, Octav Kalleya, Massimo Gualtieri, Vlad Iftinca, Horváth József. În prezent este solista Operei Naționale Române din Cluj-Napoca.

Mezzosoprana invitată, Alexandra Leșiu s-a născut în anul 1996 la Baia Mare. Pășește în lumea muzicii studiind pianul timp de 8 ani la Liceul de Artă din orașul natal. Pasiunea sa pentru operă o determină să continue anii de liceu la secția canto clasic. Urmează studiile superioare la Academia Națională de Muzică „Gheorghe Dima” din Cluj-Napoca. Alexandra participă la „Concursul Național al Liedului Românesc” București, organizat de soprana Mariana Nicolesco, unde este laureată cu premiul pentru „cel mai bun tânăr interpret” și la International Vocal Open Competition din Honk Kong, unde obține locul 1 la secția lied și locul 3 la secția arii. În anul 2018 a debutat pe scena Operei Naționale Române din Cluj-Napoca în rolul Suzuki din opera „Madama Butterfly” de Giacomo Puccini. În prezent este studentă la clasa profesor universitar doctor Elena Moldovan-Andrieș și corepetitor conferențiar universitar doctor Iulia Suciu.Galati.8

Dirijorul invitat al concertului este maestrul Ilarion Ionescu-Galaţi – numit de critica de specialitate „omul-orchestră”, „dirijorul pictor”, „un prinţ al baghetei” – indiscutabil unul din cei mai de seamă dirijori şi interpreţi români, cunoscut şi recunoscut pentru meritele sale în domeniul muzicii, valori pe care le-a transmis publicului ascultător în timpul unei cariere de peste cinci decenii. Formarea sa artistică s-a realizat la şcoala unor mari maeştri ai baghetei, precum Iosif Conta, Emanuel Elenescu şi Mircea Basarab, apoi la Paris cu Charles Münch şi Pierre Dervaux, continuând prin cursurile de perfecţionare la New York cu Leopold Stokowski şi la Philadelphia „Curtis Institute” cu Eugene Ormandy. I s-a deschis astfel o carieră muzicală internaţională pe trei continente, de-a lungul căreia ar fi greu de enumerat nu numai ţările, dar şi numele orchestrelor şi soliştilor de prestigiu, alături de care a avut ocazia să lucreze. Paralel s-a dedicat timp de mai bine de treizeci de ani Filarmonicii din Braşov în calitate de dirijor permanent şi a realizat nenumărate concerte alături de toate orchestrele din ţară. Ne mândrim deci, că maestrul Galaţi este astfel şi un vechi prieten al publicului orădean şi un mult apreciat oaspete al orchestrei filarmonicii noastre.