Avancronica de concert

Dirijor: JANKÓ ZSOLT
Soliști: GABRIEL CROITORU – vioară
           EGYED APOLLÓNIA – soprană
           XAVIER RIVADENEIRA  – tenor (Ungaria)

Participă CORUL FILARMONICII
Dirijorul corului: LÁSZLÓFFY ZSOLT

Ultimul concert din acest an stă sub semnul aşteptării sărbătorii de Crăciun. Vă propunem spre audiere cu această ocazie două capodopere. În deschidere veţi putea asculta Concertul pentru vioară şi orchestră în Re major, op. 61 de Ludwig van Beethoven (1770–1827), compusă în anul 1806. La prima audiţie din acelaşi an lucrarea a fost interpretată de violonistul Franz Clement, fiind primită cu relativă indiferenţă de publicul vienez. Cu timpul însă, datorită în mare parte lui Joseph Joachim, concertul a intrat în repertoriul Croitoru.5violoniştilor ca una din cele mai importante lucrări ale genului.

Solistul invitat, deosebit de îndrăgit şi de publicul orădean, este violonistul bucureştean Gabriel Croitoru, un artist interpret de rang internaţional, invitat permanent şi al stagiunilor noastre. Vastul său repertoriu cuprinde lucrări solo, muzică de cameră şi concerte, de la preclasici, până la compoziţiile contemporane. De-a lungul anilor, datorită prestigiului câştigat în lumea muzicală, a fost invitat în juriul mai multor concursuri naţionale şi internaţionale. Tonul cald, plin de sensibilitate, virtuozitatea şi muzicalitatea, sunt doar câteva dintre calităţile sale artistice deosebite. Gabriel Croitoru cântă pe o vioară Guarnieri din 1731, care i-a aparţinut compozitorului George Enescu.

În cea de-a doua parte a concertului vă propunem spre audiere oratoriul Rorate coeli de Orbán György (1947-), compus în 1992.

Egyed.Apollonia2Solista Operei Maghiare din Cluj-Napoca, Egyed Apollónia, este absolventa Academiei de Muzică „Gheorghe Dima”, unde şi-a finalizat studiile de licenţă şi masterat, sub îndrumarea Elenei Andrieş Moldovan. A participat la cursurile de măiestrie susţinute de Ionel Pantea, Mariana Nicolesco, Constantin Nica, Horiana Brănişteanu şi Bátori Éva. Soprana și-a înscris în repertoriu rolurile principale din opere ca Flautul fermecat, Nunta lui Figaro şi Don Giovanni de Mozart, Elixirul dragostei de Donizetti, Carmen de Bizet, Boema şi Suor Angelica de Puccini, Paiaţe de Leoncavallo, Trubadurul de Verdi, Şezătoare la secui de Kodály şi Bizantyum de  Selmeczi György. Din repertoriul său vocal-simfonic amintim Stabat Mater de F. Poulenc, Requiem de G. Fauré, October de Csíky Boldizsár (prima audiţie absolută),  When I woke, Prayer, Cling, Swing de Dinyés Dániel (prima audiţie absolută).

Xavier Rivadeneira.2Solistul originar din Ecuador și stabilit în Ungaria, Xavier Rivadeneira, și-a început studiile la Conservatorul National din Quito, în clasa profesoarei Blanca Hauser. În 1991 câștigă Concursul „Tineri soliști” organizat de Orchestra Simfonică din Ecuador. În același ani se mută în Ungaria și devine student la Facultatea de Muzică „Liszt Ferenc” din Budapesta, în clasa porfesorului Bende Zsolt. Între timp devine solist al Operei Maghiare de Stat din Budapesta, beneficiind de îndrumarea sopranei László Margit. Finalizează studii masterale de artist liric și pedagog la Universitatea din Miskolc. În 2002, în cadrul bursei Sidney Lion Scholarship, studiază la Londra. Grație acestui fapt în 2003 este distribuit în rolul principal al operei „Hunyadi László” de Erkel Ferenc, producție realizată de Dorset Opera. Între 2004-2006 la Teatrul „Csokonai” din Debrețin interpretează toate rolurile principale aflate în programul teatrului. Stăpânește un repertoriu bogat care, pe lângă roluri principale din opere importante, cuprinde și titluri din repertoriul vocal-simfonic. În ultimii ani artistul se implică și în dezvoltarea genului liric din Ecuador.

Conducerea muzicală aparţine dirijorului nostru permanent, maestrul Jankó ZsoltParticipă şi cu această ocazie festivă Corul Filarmonicii, cu pregătirea muzicală a dirijorului Lászlóffy Zsolt.